1 paź 2013

CZERNINA -CZARNA POLEWKA


Witam   :)
Czernina -danie   Staropolskie  i jedna z moich 
 ulubionych  zup,która ma szczególne miejsce na liście ulubionych:) bo,  jest   daniem wręcz odświętnym,a konsumpcja  jej to cały rytuał celebracyjny:)hihi.  





Najpierw jednak trochę teorii dla niewtajemniczonych:)

Czernina, czarnina, czarna polewka lub czarna zalewajka – Staropolska  zupa 
której podstawowymi składnikami są rosół i krew z kaczki(krew pozyskuje sie z żywej kaczki robiąc małe nacięcie na głowie,karku  krew ma szanse splynac z kaczki.
Od razu  dodaje się do krwi ocet by zapobiec jej krzepnięciu.
Może  to się wydawać  niehumanitarne ,jednak inaczej się nie da:(a kaczka w końcu jest  zwierzęciem  hodowlanym.
Nie ukrywam że , miałam okazje raz w życiu  to zrobić:),
Wspomnienie i doświadczenie na cale życie:) 

 Dawniej używano też krwi  kury i  królika -choć rzadziej 
częściej  z gęsi.



Charakterystyczny  smak 
nadaje czarninie dodatek cukru i octu .Oprócz podstawowych składników indywidualny smak nadają zupie dodatki, takie jak syrop ze śliwek lub gruszek w occie, gotowane w niej świeże lub suszone owoce (gruszki, śliwki, wiśnie,ocet winny lub jabłkowy, miód  lub inne składniki. Czarninę podaje się z kluskami, domowym  makaronem,ziemniakami.

Dawniej 
podawano czarna polewkę kawalerowi, któremu odmówiono ręki panny np. Adam Mickiewicz
 w "Panu Tadeuszu" wspomina o czarnej polewce, która miała być podana Jackowi Soplicy





 Jak  przygotować to pyszne danie!


Potrzebujemy:
-Kaczkę-ewentualnie porcje rosołową z kaczki,udko kacze lub pierś kacza. To do czego mamy dostęp i co preferujemy.
(Użyłam skrzydełka  i szyjkę )
-krew kacza-min 100ml
 (kupna krew jest już z dodatkiem  octu zapobiega to krzepnięciu krwi,przeważnie jest dostępna mrożona)
-Włoszczyznę na rosół (marchew seler,por)
-śliwki suszone i  z zalewy octowej
-gruszki suszone lub kompot gruszkowy
(dodałam i jedne i drugie)
-wiśnie drylowane świeże lub z kompotu 
nie miałam ,w zamian dałam  suszone morele
-Ocet jabłkowy ewentualnie zwykły 1-2 łyżki
(dałam śliwkowy od śliwek w occie)
cukier lub miód
sol
majeranek ,tymianek
liść laurowy
ziele angielskie
1 łyżka maki  pszennej

1.Gotujemy rosół  z kaczki wody tyle by przykryło mięso.
u mnie mniej więcej garnek 5l.
2.Dodajemy do rosołu owoce(susz) i przyprawy ,gotujemy by smaki się połączyły.
3.Krew  łącze z  maka dokładnie mieszając.
4.Wlewam    wszystko do  garnka z  rosołem, doprawiam cukrem,octem( użyłam  zalewy od śliwek w occie ,które robiłam wcześniej TU i  ewentualnie innymi przyprawami, jeśli  lubimy bardziej aromatyczne dania.

Smacznego!


10 komentarzy:

  1. Dawno nie jadłam. ale zawsze robię z kluskami kładzionymi, z makaronem jeszcze nie miałam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Ja tez rzadko jadam,tylko jak jestem w Polsce,w domu,bo tu trudno o krew:(,a ja nie jadłam z kluskami kładzionymi:),od dzieciństwa w domu mama gotowała z makaronem i tak zostało:)

      Usuń
    2. Mnie też ciężko zdobyć krew, dlatego korzystam z koncentratu sagwiaz - podobnie jak Iwona niżej, zupa wychodzi pyszna :)

      Usuń
  2. Asiu, ale zaszalalas:-) Teraz juz bym czerniny nie tknela, ale kiedys uwielbialam. Moja babcia robila:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sylwia moja droga,raz kiedyś trochę szaleństwa nie zaszkodzi:),a co ja mogę że, mam bzika na punkcie gotowania i wszystkiego co z nim związane:)hihi,
      Sa rzeczy tez które kojarzą się nierozerwalnie z dzieciństwem i domem a chyba każdy czasami jest dużym dzieckiem:)Ja nim jestem gdy wracam wspomnieniami przy gotowaniu potraw moich smaków dzieciństwa:)Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  3. U mojej rodziny na Kaszubach jada się czerninę zabielaną tłustą wiejską śmietaną i koniecznie z kluskami ziemniaczanymi. Kiedyś to była zmora mojego dzieciństwa, dziś rarytas kulinarny, bo cięzko kupić żywą kaczkę by mieć świeżą krew pod ręką

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam czerninę, ale zupełnie nie mam czasu aby ją sobie przygotować od podstaw ( trochę przeraża mnie też zdobycie krwi). Kupuje więc gotowy koncentrat marki Sagwiaz, dzięki któremu mogę szybko przygotować tą pyszną zupę

    OdpowiedzUsuń