14 mar 2013

WLASNY ZAKWAS NA ZUREK WIELKANOCNY

Kochani   czazacząć pierwsze przygotowania do Świat Wielkanocnych ,w moim domu  na  Wielkanoc  obowiązkowo musi być  żurek  ,tak na domowym zakwasie  żytnim.
Wiedz  jak co roku nastawiłam już duży słój:) 


Smacznego!

Zakwas na żurek  najlepiej nastawić w naczyniu  szklanym  lub glinianym.


Potrzebujemy

-5-6 łyżek maki żytniej   -dobrej jakościowo
(maka ma wpływ  na jakość zakwasu)

-2l wody przegotowanej przestudzonej
( w wodzie przegotowanej zakwas nam się nie popsuje)

-3 ząbki czosnki

-liść laurowy

-2 ziela angielskie

-łyżeczkę tymianku suszonego
 
-kromkę suchego żytniego chleba 
 (by przyspieszyć proces kwaśnienia zaczynu)

Wszystko  mieszamy razem i odstawiamy,
naczynie   musimy przykryć  serwetka płócienną lub ściereczką ,tak by dochodziło powietrze  i odstawić w cieple miejsce ,u mnie   słój  stal przy kuchence ,może stać tez na parapecie gdzie jest grzejnik.

Raz dziennie   musimy zamieszać   nasz zaczyn, 
Po ok 4 dniach zakwas  powinien być gotowy
i można    gotować pierwszy żurek

Pozostały zakwas  można zamknąć w szczelnym słoiku i przechowywać w lodówce,a 

 już  wkrótce   przepis jak ugotować  żurek na świąteczne śniadanie:) z takiego zakwasu:)
i jak zrobić kiełbasę białą  w domu:)

4 komentarze:

  1. wow :) aż zapiszę przepis i zrobię :D

    OdpowiedzUsuń
  2. O, teraz Ty mnie wyprzedzilas, moj bedzie gotowy dopiero jutro:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. haha a ja właśnie jutro zmierzam "założyć" zakwas :) robię troszkę inaczej no i tymianku nie dodaję ale ciekawa jestem jak z nim wychodzi, a dziś w Pytanie na śniadanie pani dietetyk pokazywała jak zrobić zakwas na żurek, ale ja niestety gapa poszłam w tym czasie zrobić sobie kawę i przyszłam na sam koniec :) a na stronie pnś nie ma wrzuconego tego materiału :( więc zrobię z tego przepisu co zawsze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to ja jestem ciekawa twojego przepisu:)będę wypatrywać:)

      Usuń